06.26-i adás az újrakezdésről Hámor Évával és Peremartoni Krisztinával

Létrehozta: admin (2013. június 26. )
Utolsó hozzászóló: admin (2013. június 26. )
Az újrakezdés jelenti a folyamatosságot annak a két nőnek, akikkel ma hallhatnak beszélgetést. Először Hámor Éva jön, aki újságíróként egy orvosi internetes lapot szerkeszt, de filmet is készített a 20. század egyik legjelentősebb fotósáról, a magyar származású Robert Capa-ról, amit éppen a szemétbe akar dobni. Ötven fölötti ifjú színésznőként kurvát alakít egy alternatív társulatban, nem mellesleg pedig mentálhigiénés szakemberként praktizál.
Peremartoni Krisztina sokat játszó, népszerű színésznőként szerzett ugyancsak mentálhigiénés végzettséget. Daganatos beteg gyerekek segítésére hozta létre a Játszóház alapítványt. Tizenhárom éve az USA-ban él, színészeket tanít, de közben járja a világot, működő vulkánokon és a dzsungelben próbálja ki, milyen nem félni. A rugalmasság, a változásra való nyitottság, a megújulás két példája ma a Nagy Generációban.
Első rész, 7.51 perc

Hámor ÉvaEngem nem a kényszerek vittek az ismételt újrakezdés felé. Azt hiszem, „gyárilag” vagyok ilyen. Mindig a boldogságot, a kiteljesedést kerestem, keresem – mondja Hámor Éva. Amikor a gyerekek megszülettek, azt gondoltam: ez a boldogság. S bár ez igaz, azóta tudom, még sokféle boldogság van. Ahogy a facebook-oldalamon írtam, amikor a gyerekeim kirepültek, elmentek Párizsba: „Alig használt anyuka keresi új identitását.” És meg is találtam azt a régi-új önmagamat, amire mindig vágytam, képesítést szereztem a mentálhigiéniához, s azóta csoportot vezetek, honlapot szerkesztek: azt csinálom, amit mindig szerettem volna.

Második rész, 16.06 perc

Ötven fölött, talán először érzem úgy, hogy a helyemen vagyok. Gyógyítok, de évek óta járok egy színházi csoportba is, mert az is egy nagyon jó játék. Fantasztikus nézni, hogy mennyire kinyílnak az emberek szerda délutánonként, amikor néhány órára a színpad lesz a világ! – meséli Hámor Éva, aki akkor kereste meg magának ezt a csoportot, amikor (egészségügyi okokból) nem járhatott tovább hastáncra. De hogyan, s miért írt forgatókönyvet egy, a múlt század legendás fotósáról, Robert Capa-ról szóló filmhez? Ki mindenkit sikerült felkutatni ehhez, s ha végre sok-sok munka árán sikerült elkészíteni a filmet, miért volt sokáig kétséges, hogy láthatjuk-e azt?

Harmadik rész, 12.07 perc

Peremartoni KrisztinaHogy hol kezdődött a nyughatatlanságom? ­– kérdezi Peremartoni Krisztina – talán gyerekkoromban, amikor szüleim gyakran utaztattak keletre-nyugatra egyaránt. Akkoriban tanultam meg utazni, hiszen ez is egy mesterség. Harmincöt éves korom óta ez életem része. Rendszeresen utazok – mondja a színésznő, aki legutóbb Mexikóba járt. Egy indián törzs évenkénti zarándokútja miatt ment oda, immár harmadik alkalommal.
Milyen volt negyven fölött új életet kezdeni az Egyesült Államokban? Kellett-e új identitást építeni? S hogy mi volt a legizgalmasabb? Megtudni, hogy egy új közegben, ahol senki semmit nem tud rólam, milyennek látnak az emberek.

Negyedik rész, 12.33 perc

Milyen is volt új életet kezdeni Amerikában? Az adókönyvelőség nem vált be, de eladónak lenni egy spirituális könyvesboltban jó volt –­ mondja Peremartoni Krisztina, aki vigyázott AIDS-es macskára és volt mentálhigiéniás munkatárs is. Ma saját színésziskoláját vezeti, de közben dolgozik beteggondozóként, önkéntes egy alapítványnál, amely úgynevezett „földközeli” törzsek segítésével foglalkozik.
Az utolsó percek arról szólnak, hogy mindez miért is van. Hogy mit ad az utazás, a világ megismerése, s hogy mitől-honnan is jön a boldogság.