10.09-i adás - Lázár Júliával és Surányi Lászlóval, két felháborodott pedagógussal
Létrehozta: admin (2013. október 09. )Utolsó hozzászóló: admin (2013. október 09. )
Mire szerveződött a hét végén lezajlott pedagógus-tüntetés? Lázár Júlia elmondja, hogyan alapította a Hívatlanul facebook-csoportot, milyen támadások érték őket, s hogyan alakultak át szeptemberben Hívatlanul Hálózattá. A csoport igyekszik felmérni, milyen mértékű a pedagógusok elkeseredése, felháborodása, félelme az új Köznevelési Törvény miatt. Az első tapasztalatoknak próbáltak hangot adni a demonstráción. Hálózat a tanszabadságért, Agóra társaság – mi mindennel próbálkoztak a legaktívabb tanárok az elmúlt években? Hogyan keresik a kapcsolatot más szervezetekkel, s milyen programot készítettek maguknak?
Kik is vendégeink? Lázár Júlia nem csak tanár, de költő és műfordító is, míg Surányi László ugyan a nyugdíjat választotta, de ettől még ma is kutató matematikus, aki zeneelméletről is írt könyvet. Hogyan látják s kilábalás esélyét az általuk áldatlannak tartott helyzetből? Surányi László nem túl optimista. Mint mondja, elég megnézni a magyar értelmiség állapotát, hogy az ember komoly konszenzusban ne reménykedjen. Ami nélkül viszont nemigen lehet elindulni. Mit sugallt már a rendszerváltás idején, hogy egyetlen párt sem tartott igényt Adyra vagy Bartókra. Szerinte ma teljes az ideológiai-morális káosz. Az értelmiségről beszélve Lázár Júlia az írástudók felelősségét hiányolja, s úgy látja, ma alig-alig vannak kimagasló, tudós tanárok, s csak a kontraszelekció működik.
Hogy mi minden nem tetszik ma a pedagógusoknak, arról sokat olvashatunk. A Hívatlanul Hálózat fogalmaz-e meg pozitív pedagógiai képet – hangzik a kérdés. Hogyne – mondja Lázár Júlia. – A személyiség-központú oktatásban hiszünk. Azt szeretnénk, ha az oktatási kormányzat is felismerné: a gyerekek nem egyformák, hogy éppen ezt a különbözőséget kell segíteni, s hogy ehhez legkevésbé sem rendészeti módszerek kellenek az iskolákba. A nyilvánossághoz ma leginkább azok a nyilatkozatok jutnak el, amelyek szerint minden a legnagyobb rendben van. Lehet-e tudni, hogy a pedagógusok mekkora része elégedetlen helyzetével és az oktatási kormányzat pedagógiai elképzelésével? Lázár Júlia természetesen csak azokról az ezrekről tud beszélni, akik a Hálózat környékén feltűnnek, de, mint mondja, a negatív példák sora szinte végtelen. Surányi László azt mondja, hogy a bajok egyik góca, hogy a pedagógusok társadalma egy többszörösen megalázott csoport, s hogy már sok évtizede folyik a pályán a kontraszelekció.
Vendégeink ma már nem tanítanak. Lázár Júlia tavaly felmondott, mert úgy érezte, az új Köznevelési Törvény elvei és szabályai alapján nem tud már tanítani. Surányi László egy éve még a Fazekas Gimnáziumban tanított, s most arról beszél, mennyire nem lehet függetleníteni a matematika oktatását a kultúra egészétől, s miért helyénvaló matekórán olykor Adyról beszélgetni. Lázár Júlia is arról mesél, hányféle módon lehet egy fiatalhoz közelebb hozni a világot, amelyben él, s hogy a legfontosabb, hogy a gyerekeket gondolkodásra és felelősségvállalásra tanítsuk. Mint mondja, az összes többi másodrendű kérdés. Akit közelebbről érdekel a Hívatlanul csoport, többet olvashat róluk honlapjukon, aki pedig csatlakozni szeretne, az írjon a hivatlanul@googlegroups.com címre.