02.19-i adás - Kovács János karmesterrel

Létrehozta: admin (2014. február 19. )
Utolsó hozzászóló: admin (2014. február 19. )
Nem érvényesülni kell, hanem érvényesíteni a zenét – így is tesz a Nagy Generáció mai vendége, aki azt vallja, hogy a karmesternek nem szerénynek kell lennie, hanem belátónak, mert néha egy jó oboás fontosabb, mint a dirigens. Ő, mint mondja, csupán láncszem abban a gépezetben, amely arra való, hogy egy zeneművet életre keltsen. Kovács János, az Operaház Kossuth díjas első karmestere zenei mindenevő, kortársat ugyanúgy vezényel, mint preklasszikust. Fontos láncszemként több mint negyven éve korrepetál, betanít, vezényel itthon és külföldön. A zenének nevezett zörejekkel ugyanakkor nagyon szigorú: szerinte a technót ugyanúgy be kellene tiltani, mint a náci pártokat.
Első rész, 8.29 perc

Kovács János"Egy nézője legutóbb arról lelkendezett, hogy milyen csodálatos volt nézni, amint karmesterként átéli a zenét” – szembesül Kovács János egy igazán hízelgő véleménnyel, de ő ezt nemigen fogadja el. Azt mondja, hogy ő az úgynevezett prózai karmesterek közé tartozik, akik aggodalmasan próbálják koordinálni a zenészeket, s sokkal inkább azon dolgoznak ilyenkor, hogy segítsék a muzsikusok együttes játékát, mintsem, hogy ők maguk élvezzék az előadást. Átélni a darabot, a közönség, s a színészek dolga, nem a karmesteré. De hogyan készül egy-egy új előadásra? Kovács János sokáig olvassa a próbák előtt a kottát, s azon gondolkozik, hogy hogyan tudja majd segíteni zenészeit a darab mind jobb megértésében.

Második rész, 12.49 perc

Ez a rész zenével kezdődik, a részlet Puccini Turandot című operájából szól, a címszereplő nagyáriáját Sudlik Mária előadásában hallhatjuk. Kovács János kétszeresen is érintett: részben azért, mert ő vezényel, de azért is, mert az énekesnő évtizedek óta a felesége. Arról beszél, hogy Sudlik Mária ösztönös művészete mit jelent neki, hogyan egészíti ki az ő, olykor talán túlzottan racionálisKovács megközelítését, s hogy mi is teszi nagy énekessé az énekest. Hogy mekkora szerepe van a született adottságoknak, a hangnak, a muzikalitásnak, a színpadi tehetségnek. Mesél pályája indulásáról, hogy hogyan kezdett a korrepetitor vezényelni, s hogy milyen is egy dalszínház belső világa. A beszélgetésben még az is kiderül, hogy miért mondta annakidején Strauss, hogy ha a zenekar eljátssza a kottában leírt hangok hetven százalékát, akkor ő már elégedett. Meg az is, hogy Kovács János szerint a karmesterség szélhámos szakma: a dirigens könnyen becsaphatja a zenekart és a közönséget is.

Harmadik rész, 12.28 perc

Kovács JánosIsmét zene: három basszus: Gregor József, Kovács Kolos és Polgár László énekli Rossini: Sevilliai borbély című operájából a Rágalom-áriát. Aki vezényel és közbeszól, az Kovács János, az Operaház Kossuth díjas első karmestere. A részlet egy operagálán hangzott el – de Kovács nem szereti ezeket a saláta-műsorokat. Mint mondja, a legnevesebb fellépőket felvonultató gálát is bármikor becserélné egy teljes előadásra. Van-e különbség egy opera-zenekar és egy koncert-zenekar között? Hogyan ismerkedik Kovács János a zenészek elképzeléseivel, s miért nem hiszi, hogy egy nagyzenekar demokratikus elvek alapján működhetne. Miért nem mert sokáig Bartókot vezényelni? Egyenrangú lehet-e a dirigens és a zeneszerző? Mit tud az egyik jobban, s mit a másik? Milyen kortárs zeneszerzők műveit vezényelni, s miért tenné ezt minden karmester számára kötelezővé Kovács János?

Negyedik rész, 10.56 perc

Egy utolsó zenei részlet: Brahms Op. 81-es, Tragikus nyitányát a Nemzeti Filharmonikusok játssza, s persze Kovács János vezényli. Aki negyvenedik szezonját tölti boldogan az Operaház zenekarával, s bár vezényel olykor más együtteseket is, de erre nehezen szánja csak el magát. Ezzel együtt is vezényelte már az összes jelentős hazai zenekart, tavaly Madridban a királyné jelenlétében a spanyol Operát, s gyakori vendég Tokióban is. Milyen dirigálni Japánban? És Katarban, ahonnan épp most érkezett haza?Kovács János Mennyit lát munka közben a külföldi városokból (szinte semmit), s mennyi ideje jut utazgatni itthon egy autót nem tartó embernek? Sztravinszkij a Tavaszi Fesztiválon, Wagner az Operában – mi mindenre készül mostanában? S a végére ismét egy zene: Wagner A bolygó hollandi című operáját a Nemzeti Filharmonikusok adják elő, a karmester Kovács János.