02.26-i adás - a pedagógusok besorolásáról és a Szívesség-bankról

Létrehozta: admin (2014. február 27. )
Utolsó hozzászóló: admin (2014. február 27. )
Miért kerültek halmozottan hátrányos helyzetbe az ötven év fölötti pedagógusok az életpálya modell bevezetésével? Miért érzi két, országosan megbecsült tanár úgy, hogy korosztályukkal feltörölték a padlót? Hogyan jártak rosszabbul az új bértábla bevezetésével, az annyit vitatott portfoliókkal – és miért akarják pályájuk vége felé újra járatni velük a szamárlétrát? Budai Éva és Petőné Nagy Csilla beszélnek erről a műsor első felében.
Működik-e már, és ha igen, hogyan a szenior szívesség bank? Mit rejt a Silver Akadémia és a Korközpont elnevezés? A műsor második felében Mélykuti Ilona kérdéseire Jászberényi József, a Zsigmond Király Főiskola intézetvezető tanára válaszol.
Első rész, 10.54 perc

A Pedagógusok Szakszervezete összehívta a sztrájkbizottságot, hogy tiltakozzon a „minősítési rendszer ellen, amely visszamenőlegesen állít a startkőre korábban képzettségük alapján magas fizetési kategóriába sorolt, több évtizede a pályán levő pedagógusokat. Lenulláz minden eddigi eredményt, akár egy egész életutat. Különösen méltánytalan és aljas eljárás ez azokkal szemben, akik pályájuk utolsó harmadában, netán a vége felé járnak. Nekik ugyanis sokszor már sem energiájuk, sem idejük nincs az öncélú újrabizonyításhoz. Pályájuk bére, hogy tömegesen fognak kimaradni a minősítő eljárásból, s belőlük papír szerint, hivatalosan kimondva már sohasem lesz mestertanár a kötelező várakozási idő és az újra megmászásra kínált „szamárlétra” miatt.”
Budai Éva
Budai Éva magyartanár először a magát Pedagógus I. elnevezést, kategóriát bírálja. Megalázónak érzi, hogy most mindenkit egy kalap alá sorolnak: őt, a pályája vége felé járó mestert, s a főiskoláról most kikerülő friss diplomást.
Petőné Nagy Csilla azt mondja, hogy a kormány ezzel megszegte a szakszervezettel kötött megállapodást, amelyben azt ígérte, hogy akiknek magasabb képesítésük van, vagy/és 14 éve tanítanak már, azok a második kategóriában kezdenek. Szerinte ennek anyagi oka van: végül nem akarták kifizetni a magasabb kategóriáért járó magasabb bért.

Második rész, 12.30 perc

Budai Éva azt hangsúlyozza, hogy bár már a szeptemberi fizetésemeléseknél is ez a generáció járt rosszul, s hogy az új besorolási szisztémával a tisztességes nyugdíj lehetőségét is elvesztik most, számára ez elsősorban nem anyagi kérdés. Személyében sérti, hogy nem ismerik el tudását, elért eredményeit, diplomáját, tapasztalatát. S hogy ezt a generációt már eleve leírták, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy a rendelet azokkal sem igen számol, akiknek még tízegynéhány évük van (lenne?) a pályán.
Petőné nagy CsillaPetőné Nagy Csilla szerint az egész portfólió-rendszer zűrös: nem tudni, hogy kik és milyen szempontok szerint (és milyen felkészültséggel) ítélkeznek majd. Most csak annyit tudni, hogy ők egy három hetes tanfolyammal szerzik meg a mestertanár fokozatot – amit a sokdiplomás, ötven körül járóknak (akik már ma is mesterek) esélyük sincs megszerezni.

Harmadik rész, 10.44 perc

Jászberényi JózsefMárcius elején egy új közösségi szolgáltatás indul Zuglóban. Jászberényi József, a Zsigmond Király Főiskola intézetvezető tanára is részt vett az úgynevezett „Bank” létrehozásában. Mi is az a Szívesség-bank, s mi köze mindehhez a szenior korosztálynak? Jászberényi elmondja, hogy az Unióban már több helyen létező kezdeményezés abból indul ki, hogy az ebbe a korosztályba tartozó emberek közül soknak van „fölöslege” különböző ismeretből, képességből, szaktudásból, s ezt szívesen meg is osztaná másokkal – miközben persze neki is szüksége lehet valamire. A most induló szervezetnek az lesz a feladata, hogy összegyűjtse a felajánlásokat, összehozza azokat a párokat, akik kölcsönösen tudják majd kisegíteni egymást. Már jönnek a felajánlások és az igények: van, aki szívesen tanítana angolt, míg mások szívesen tanulnának. Vannak, akik szolgáltatást (szállítást, ügyintézést, szakmunkát) kérnek, illetve kínálnak, míg mások a tanulás vagy a tárgyi világ csereberéjének örülnének. Európában ezek a kísérletek az úgynevezett Silver City projekt keretében születnek meg – a hátralévő percekben erről a programról beszél a szakember.

Negyedik rész, 10.27 perc

Milyen szenior képzések folynak a Zsigmond Király Főiskolán? Mennyiben keresnek mást a mai jelentkezők, mint a néhány évvel ezelőtti kezdők? Ma már ezernél több interjút készítettek a főiskolán, s ennek alapján egyre pontosabban látják, hogy miért is jelentkeznek/járnak az ötvenesek/hatvanasok ezekre a tanfolyamokra. Az indíttatás mekkora része a tudásvágy, a közösség keresése vagy épp egy olyan ismeret megszerzésének, amellyel ismét munkát remél szerezni a jelentkező. Milyen lehetőségeket kínálnak ma ezeknek az embereknek az egyetemek, főiskolák? Hol vannak szabadegyetem jellegű ismeretterjesztő kurzusok – és miért olyan ritka, hogy ennek a korosztálynak valódi, szisztematikus tanrenddel, vizsgákkal előkészített, s diplomával elismert oktatást tartanak?