10.08-i adás - Fodor Tamással

Létrehozta: admin (2014. október 08. )
Utolsó hozzászóló: admin (2014. október 08. )
Azt hiszem, elfogult vagyok vele. Egy kicsit a mesteremnek is tekintem, hiszen ő tanított meg színházul látni, működni, akkor is, ha nem lettem színész. És ügyeket képviselni – amikor csak lehet. Amióta ismerem, sokszor kezdte újra – a színészi munkát, a társulatépítést – sokszor reménytelen helyzetben. A periféria centrumában él, a hivatalos színházi fősodor mellett, a független színházi világ középpontjában. Szeptemberben másodszor kapott életműdíjat. Mára mindent elért – írta róla egy néző – egy szabad ember áll a színpadon. A Nagy Generáció mai vendége Fodor Tamás.
Első rész, 10.24 perc
Fodor TamásAmikor egy helyen megmelegszem, mindig elmegyek máshová – mondja Fodor Tamás, aki örökké az újat, az izgalmasat kereste. De honnan érkezett? Milyen volt a világa 1942-ben, amikor született? Miért gondolta évekig, hogy a piros háromszög azt jelenti: Akadémia? A háború utáni évek, felmenők, társbérlet, szegénység: egy gyermekkor mozaikjai.



Második rész, 12.34 perc

Fodor TamásEgy nagy ugrás a gyermekkortól – Karinthy Frigyes Ki kérdezett című versének egy részlete egy Klubrádióért rendezett tüntetésen. Mi mozgatja Fodor Tamást, hogy ilyen rendezvényeken mond beszédet vagy verset? Mi is a színház? Mikor mit gondolt róla? Mi állandó évtizedek óta, s mi változott? Mi a mese jelentése és jelentősége a színházban? Miért kell a jó színháznak, a jó előadásnak kétértelműnek lennie?

Harmadik rész, 11.20 perc

Fodor mint I. ErzsébetHa az előző részben általános színházi elvekről esett szó, ez a rész egy konkrét előadással kezdődik: Fodor játszotta Foster I. Erzsébet című darabjának főszerepét – mégpedig hatalmas sikerrel: megkapta érte a legjobb férfi alakításért járó díjat. Mi érdekeset, mi mait talált a középkori Angliában játszódó darabban magának? Női- és férfiszerepek, a hatalom működése és machinációi, politikai játszmák: tragédia, amelyet végigröhögünk, hiszen Fodor szerint ma már nincs tragédia humor nélkül.

Negyedik rész, 11.25 perc

Fodor TamásHogyan működik egy olyan társulat, mint a Vádli, amelyben szinte minden színész rendező is, s amelyet mégis egy színész, Szikszai Rémusz instruál? Egy biztos, az eddigi négy előadás (Caligula helytartója, Álszentek összeesküvése, I. Erzsébet, s most a Rosencrantz és Guildenstern halott) mind hatalmas siker, amit sok díj, s persze a közönség tapsa bizonyít. A konkrét darabok után ismét az általános: mi a kapcsolat a mai független társulatok és a hajdani amatőrök között? Mi a mai társulatok szerepe, feladata? Mekkora szerepe volt/van Fodor Tamás életében a véletlennek, a szerencsének? Mi mindennek kellet összejönnie, hogy ma ennyire sikeres színész és színházcsináló? Amióta ennyi szerepem van, egyre kevésbé vagyok beteg – mondja – egyszerűen nincs időm betegnek lenni. S ha tanácsot kellene adnia, másnak is csak ezt mondaná: nem megállni!