07.15-i adás - Vitorlással a Föld körül

Létrehozta: admin (2015. július 23. )
Utolsó hozzászóló: admin (2015. július 23. )
Elegendő-e 80 liter használt sütőolajból készült biodizel 45.750 kilométerre? Mi mindent hagy az ember a háta mögött, mit kell elrendeznie magában ahhoz, hogy nyugodt szívvel induljon el az emberélet útjának felén egy világkörüli vitorlásútra? Mit hajlandó és mit képes elviselni egymástól két férfi összezárva az óceánon? Mit jelent számukra a szabadság, és átélték-e azt, amire évekig vágytak? A Nagy Generáció vendége Csák Attila és Blaskovich Ákos, akik 2011. szeptember 11-én elindultak, hogy kizárólag megújuló energiaforrások felhasználásával körbehajózzák a Földet.
Eleső rész, 10.47 perc
Csák AttilaMiért is szeptember 11-e volt az indulás dátuma? Milyen szimbolikát igyekeztek utazóink felmutatni ezzel? De leginkább: mit jelent nekik a szabadság? Csák Attila arról beszél, hogy egész életében arra vágyott: ne csak egy-egy hétre szakadhasson ki a munkából. Hogyan függ össze a munkából kivett szabadság a nagybetűs SZABADSÁGGAL, az álmok valóra váltásával? Az elvek után jöjjön a praxis: Blaskovich Ákos arról mesél, mekkora hajóval vágtak neki az óceánnak, mit vettek készen, s mit szereltek ők maguk. S hogy mekkora kihívást jelentett, hogy elhatározták: az út során csak megújuló forrásokból, napelemekből és szélkerékből származó energiát használnak.
Második rész, 12.13 perc

Blaskovich ÁkosA Tempest nevű hajót igazán ismerték vendégeink, hiszen már több mint egy évtizede járták rajta a Földközi tengert. Verne korában az volt a kihívás, hogy meg lehet-e kerülni 80 nap alatt a Földet. Vitorlázóink szerint ma az a kihívás, hogy meg lehet-e tenni ezt az utat mindössze 80 liter üzemanyaggal? Kinek mit szólt a családja a kalandhoz? Mit szólt az úthoz a család? Hogy lehet egyáltalán kiszakadni egy évre munkából, a megszokott életből? Miből állt a felkészülés? Kell-e egy óceán-vitorlázónak elsajátítani egy műtét fogásait?
Más-e a hajózás, ha nyári vitorlázáson vesz részt az ember, vagy ha negyvenezer kilométer a táv?

Harmadik rész, 11.57

vitorlázókHogyan indult az út? Mennyi időbe telt megszokni a nagy szelet, a hatalmas hullámokat, a magányt? Gibraltár – Kanári szigetek – Zöldfoki szigetek, majd irány a karibi térség, ahol három hónapot töltöttek. De mennyi időt töltöttek vízen, s mennyit kikötőben? Mennyit voltak egyedül, s mikor jöttek vendégek egy-egy szakaszra? Milyen kapcsolatotok születtek ismeretlen szigeteken, ismeretlen kikötőkben? Hol lehetett teniszezni, s hány helyen vívott Csák Attila, aki szenior európabajnok?

Negyedik rész, 11.06 perc

vitorlázókMerre mentek Francia-Polinéziából, s miért nem mertek nekivágni az Indiai óceánnak? Hol van kalózveszély, milyen történetek járnak a Szomália környéki vizekről? Mindez hogyan vezetett ahhoz a döntéshez, hogy a tervezett 45.700 kilométeres út 26.000 kilométer után, Ausztráliában véget ért? Kudarc? Dehogy! Volt egy gyönyörű út, amelynek végén fizikailag-mentálisan megerősödve érkeztek haza. S bár a tervek között szerepel, hogy egyszer még visszamennek, s megteszik az út hátralévő részét is, de addig is csupa kaland az élet! Most itthon próbálják hasznosítani azokat a tapasztalatokat, amelyeket az út során szereztek, s már szabadalmaztatták is azt a házat, amely energetikailag épp oly önellátó, mint a hajó volt.