08.26-i adás a generációkat összehozó nemzetközi Come on! programról

Létrehozta: admin (2015. augusztus 26. )
Utolsó hozzászóló: admin (2015. augusztus 26. )
Come on! Az uniós felhívás diákoknak és ötven fölötti önkénteseknek szólt, egy féléves képzésre invitált, amelynek tétje az volt, hogy sikerül-e együtt leküzdeni az egymással szembeni generációs előítéleteket, tudnak-e együtt gondolkodni, terveket készíteni, és hogy azokból mit lehet megvalósítani. A nemzetközi pályázat magyar résztvevői közül négyen ülnek a Nagy Generáció stúdiójában: Brenner Zsuzsanna, a projekt koordinátora, tréner; Nagy Gabriella középiskolai angoltanár, tréner; Száváné Szemelka Mária 55 plusszos önkéntes és Lipka Boróka diák.
Első rész, 10.21 perc

Come onTársadalmi innováció, önkéntesség, generációk együttműködése – csak a legfontosabb ügyek, amelyek a kétéves együttműködést jellemzik – meséli Brennes Zsuzsanna, a projekt koordinátora. Ez a program arról szól, hogy tudunk-e, s ha igen, hogyan tudunk a nagy társadalmi problémákra a magunk kis közösségében reagálni. Ma már mindenki ismeri a szlogent: Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan! Nos, mi ezt próbáljuk megvalósítani. Ne engedjük veszni hagyni az idősebb generációk tudását – vallják a program szervezői, akik azt is hozzáteszik, hogy (szemben a közvélekedéssel) nálunk (legalább is a családokon belül) közelebb van egymáshoz idős és fiatal, mint az Unió más országaiban.

Második rész, 12.29 perc

Az idősek más nem tudnak lépést tartani a változások ütemével, a fiatalokat semmi más nem érdekli, mint a bulizás – tények vagy üres sztereotípiák azok az elképzelések, amelyeket nap mint nap hallunk? Milyen a kapcsolat az idősek és a fiatalok között Magyarországon, s milyen a nemzetközi program más országaiban? Mi határozza meg a családi kötelékeken kívüli generációs kapcsolatokat? Vannak-e feloldhatatlan különbségek? Valóban csak önmagukkal törődnek a mai fiatalok, míg az idősebbek inkább gondolkodnak kisebb-nagyobb csoportban?

Harmadik rész, 12.28 perc

Egyéni munka kontra csoportos tevékenység? Tud-e kezdeni valamit is egymással két, korban távoli generáció, ha egyikre az első, másikra a második meghatározás a jellemző? Hogyan látja ezt egy, a programban részt vevő idősebb, s hogyan egy fiatalabb ember? Milyen felméréseken, feladatokon keresztül próbálták meg megismerni a generációkat, s milyen sikerrel dolgoztak a program résztvevői? Egy másik programban a fiatalok váltak tanárrá, s ők adták át (egyébként sikerrel) a modern technológiában, az internetes világban meglévő tudásukat.

Negyedik rész, 10.10 perc

A maradék időben a résztvevők elmondják, hogy az eddig elmesélteken túl még két programot csináltak. Az egyiket a fenntarthatóság témakörében szervezték. Az előzetes felmérések azt mutatták, hogy idősek és fiatalok egyaránt berzenkednek a folyamatos fogyasztásra ösztönző reklámvilág ellen, ezért olyan börzéket szerveztek, ahol az emberek egymásnak adhatták át azokat a még működő tárgyakat (mobiltelefon, tablet és sok egyéb), amelyeket különben kidobtak volna. A negyedik egy, a fiatalok életében elég ijesztő tárgykörben, a pályaválasztásban próbált meg segíteni. A közös beszélgetések, ahol az idősebbek saját tapasztalataikat osztották meg a diákokkal, sokak számára tette könnyebbé a választást.