04.13-i adás Kőszegi Edit filmessel, aki lakásában tartja fenn a KuglerArt Galériát

Létrehozta: admin (2016. április 13. )
Utolsó hozzászóló: admin (2016. április 13. )
Soha nem kellett öt forintért Kuglert vennie, hiszen ő egy valódi Kugler lány. Az ősökről is nevezte el a KuglerArt lakás-galériamúzeumot, amit azért kezdett el működtetni, hogy segítsen olyan roma művészeknek, akik sokszor még a villanyszámlájukat sem tudják kifizetni. A képeket, amelyekkel együtt él, a világ számos kiállítótermében látták már, itthon pedig minden érdeklődő meg tudja nézni, hiszen lakása ajtaja nyitva áll. A Nagy Generáció vendége ma Kőszegi Edit, Balázs Béla-díjas filmrendező, dramaturg, forgatókönyvíró.
Első rész, 08.56 perc

Kőszegi EditA Párizsi Világkiállítással kezdjük, s megtudjuk, hogy Kugler Henrik cukrász (Kőszegi Edit dédnagybácsija) hogyan találta fel a kuglert, amit aztán a Világkiállítás miatt mignonnak – kicsinek, picinynek – neveztek el. És persze azt is, hogy mi maradt a cukrász-múltból. Utána már közelítünk, s arról hallunk, hogy milyen volt Editnek két színész gyermekeként felnőni, s hogy ebből a „vándorcirkuszi” létből hogyan lett mára az ő lakása is olyan, hogy folyton jönnek-mennek benne az emberek. Gyerekkorából is következett, hogy előbb kirakatrendező, majd jelmeztervező lett, mielőtt rátalált volna a filmre, a forgatókönyvírásra, a rendezésre.

Második rész, 13.11 perc

Mint a filmeken, mi is ugrálunk az időben. Megtudjuk, hogy az évtizedes dramaturgi-filmrendezői pálya hogyan kanyarodott, szinte véletlenül akkorát, hogy abból a cigánysággal való ismerkedés, majd az életüket bemutató megannyi dokumentumfilm született. Huszonöt éve dokumentálja már néhány cigányközösség életét, filmjeiben nem ő, hanem a szereplők határozzák meg, hogy életükből mi a fontos, mit tartanak megörökítésre érdemesnek.

Harmadik rész, 11.45 perc

Egy fantasztikus történetet ismerhetünk meg ebben a részben. Az évtizedekkel ezelőtti események főszereplője egy alkoholista pék, Illés Gyula, aki ír. Egy, a Hunnia Filmstúdióba beküldött novelláját olvasta el annakidején Kőszegi Edit, kiharcolt számára egy díjat. Ezzel kezdődött el furcsa kapcsolatuk, amelyben Gyula időnként írt, időnként ivott. De megírták együtt azt a forgatókönyvet, ami Gyula életéről szólt, s már forgatni kezdték, amikor a főhős – igazán drámai körülmények között, a felvétel közben – eltűnt. És nem is lett meg soha. Edit befejezte a 11. élet című filmet, végig remélve, hogy a Filmszemlére csak előkerül a hős – de nem jött.
Innen új történetet mesél Edit: azt tudjuk meg, hogyan lett a filmezés szerves folytatása az a Galéria, amelyet saját lakásában rendezett be, s amelyet azóta is abban tart fenn. 

Negyedik rész, 11.44 perc

Cigány festők képei lógnak a konyhában, az előszobában, a szobákban. De a dolgok mindig új dolgokat szülnek, és ahogy először a lakásból galéria lett, úgy adott helyt egyre több eseménynek, lett belőle tehát szalon, majd múzeum, ahová iskolák hozzák osztályaikat. Most éppen a Tavaszi Megújulás programsorozata tart, előadásokkal, vetélkedőkkel – csak azt nem érti senki, hogyan képes ebben élni valaki. De Kőszegi Edit azt állítja, hogy pompásan: ő máshogy nem is szeretne. Tessék besétálni: V. kerület, Sütő utca 2. Nyitva tartás és virtuális bemutató: kuglerart.com