07.06-i adás a politikai marketingről Maros Erzsébettel, és a gyermekfilozófiáról Falus Katalinnal
Létrehozta: admin (2016. július 07. )Utolsó hozzászóló: admin (2016. július 07. )
Hogyan lehet a gyerekeket arra tanítani, hogy keressék a dolgok mögöttesét, hogy merjenek kérdezni? Miért nem kellett Magyarországon senkinek egy olyan oktatási módszer, amely több mint hatvan országban már bevált, és amely arra való, hogy kialakítsa a kritikai gondolkodás képességét? A műsor második részében Falus Katalin, az ELTE címzetes egyetemi docense lesz a Nagy Generáció vendége.
A rendszerváltás után a nagy biztosítótársaságok igyekeztek megszerezni a piac minél nagyobb részét, s olyan, erőszakos technikákat tanítottak ügynökeiknek, amellyel azok lerohanták az ügyfeleket. Bár ezek a technikák rövid távon hoztak hasznot, de mintegy tíz év alatt bebizonyosodott, hogy hosszú távon működésképtelenek. Maros Erzsébet az utóbbi években döbbenten látja, hogy a meggyőzés helyetti legyőzést akaró manipulatív technika az ügynököktől átkerült a politika világába. A szakember azt elemzi, hogyan működik ma a politika kommunikációja.
Milyen lehetőségei vannak az ellenzéknek a Fidesz manipulációival szemben? Vezethet-e eredményre, ha másolni akarják a kormánypárt kommunikációs fogásait? Milyen kockázatokat jelentett a biztosítási ügynököknek, ha vacak, az ügyfélnek haszontalan terméket kínáltak – s milyen kockázatot vállalnak azok a politikusok, akik ma ígérnek fűt-fát választóiknak? Hová vezetett mára az agresszív kommunikáció? Maros Erzsébet szerint a legnagyobb kártétele az elmúlt éveknek, hogy mára ez a beszéd (és gondolkodásmód) megjelent a sajtóban, a facebook kommentjeiben, az emberek mindennapi érintkezésében.
A világ hatvan országában oktatják ma már a gyermekfilozófia című tárgyat, amely a kritikus gondolkodásra neveli a tanulókat. Magyarországon azonban eddig egyetlen oktatási kormányzat sem kért a módszerből. A műsor második részének vendége, Falus Katalin elmeséli, hogy ő hogyan találkozott a kilencvenes évek elején az USA-ban ezzel a módszerrel, s hogy hazaérkezése után hét-nyolc filozófustársával hogyan próbálta meghonosítani itthon is ezt a kritikai gondolkodást fejleszteni hivatott programot. Falus Katalin elmondja, milyen módszereket találtak ki, s hogy a különböző játékok, feladatok hogyan tanítják meg a gyerekeket a kritikus gondolkodás gyakorlatára.
Az Egyesült Államokban megalkotott módszer, a magyarul gyermekfilozófiának keresztelt, a tanulók kritikai gondolkodását fejlesztő rendszer egyre terjed a világban. Ma már hatvan országban tanítják, s az ellenőrző tesztek egyértelműen bebizonyították, hogy a módszer hihetetlen mértékben fejleszti a gyerekek anyanyelvi és kommunikációs készségét, matematikai gondolkodását – és persze kritikai szemléletét. Hogyan alakult a módszer hazai sorsa? Milyen eredmények születtek azokban az iskolákban, ahol tanítani kezdték? S ha olyan jók voltak az eredmények, mint amilyeneket a tesztek mutattak, akkor miért sorvadt el mégis ez itthon? Tán mert egyetlen oktatási kormányzat sem akarta igazán, hogy a magyar iskolákból tömegével kerüljenek ki a kritikusan gondolkodó, a világ dolgairól saját véleményt alkotó, s véleményüket megfogalmazni is tudó emberek – mondja Falus Katalin filozófus, az ELTE címzetes egyetemi docense.