Hamvas Béla és szellemisége

Létrehozta: Inconnue (2017. június 08. )
Utolsó hozzászóló: Inconnue (2017. június 09. )
120 éve született korunk és minden idők egyik legnagyobb magyar és európai gondolkodója, írásművésze, az életében B-listázott, halála után 20 évvel Kossuth-díjazott Hamvas Béla. Életműkiadása jelenleg a 29. kötetnél tart.
"Így kapom az életet a maga tisztaságában. Ennél többre nem viheti senki." (A magyar Hüperion, 5. levél)
Hozzászólások száma: 4 Összes hozzászólás megtekintése >
Hozzászóláshoz vagy új téma indításához kérjük jelentkezz be!
Frissítés - kattints ide a hozzászólások frissítéséhez!
Inconnue
Férfi
2017. 06. 09. 05:41:57
Módosítva: 2017. 06. 09. 05:41:57
#link
Köszönöm az érdeklődést, örülök, hogy megismerheted: felemelő, hasznos felfedezést kívánok!
Kattints ide a link megtekintéséhez
Előzmények
Iluska
2017. 06. 08. 23:16:22
#link
Köszönöm Inconnue, hogy felhívtad rá a figyelmemet!
Inconnue
Férfi
2017. 06. 08. 17:28:57
Módosítva: 2017. 06. 08. 17:28:57
#link
1. hozzászólásként részlet a Direkt morál és rossz lelkiismeret esszéből:
"Aki behódol, az ember hiteles elkötelezettségét (engagement authentique) nem vállalja. Bizonytalan, hogy miért. Lehet, hogy a feladat túl nagy. Mivel a világban az, hogy az ember önmaga legyen, olyan nagyon nehéz, a korrupcióba veti magát. Ha már nem lehet önmaga, legalább habzsolja fel mindazt, amit csak tud.
Nem képes bevallani, hogy mivel a világ szerkezete olyan, amilyen, kénytelen engedményeket tenni. Viszont csak annyit enged, amennyi élete fenntartásához feltétlen szükséges. Ez a baj. Ha a világnak így tenne engedményt, ezt kivételes aktusnak tekinthetné és hagyná, hogy tette merüljön el a semmibe, önmaga pedig kívül maradna és eredeti helyét megtartaná. Ehelyett magát tettével azonosítja, és elkezdi azt védelmezni. Nem képes arra, hogy nyíltan hazudjék, tudjon róla és azt elviselje. A behódolás egyetlen aktusa még menthető lenne, ha nem lenne összekötve azzal az élettechnikai praxissal, amelyre a rossz lelkiismeret kényszeríti, hogy korrupt tettét elkezdi önmaga előtt igazolni és azt ne igyekezne világnézeti dialektikájának bevetésével helyesnek feltüntetni.
Aki önmagát feladja, sohasem szabadul meg attól, aki mindezt látja.
Emmanuel Mounier a tett geográfiáját négy ponttal jelöli meg. E négy pont szerint minden tett:
1. a külső valóság átalakítása,
2. az emberi személy formálója,
3. az embert emberhez közelebb hozza,
4. az értékek világát növeli.
Ezekkel a szélességi és hosszúsági fokokkal mérve a behódolás:
1. a külső világot nem pozitív, hanem negatív irányban alakítja át, vagyis nem tisztultabbá, hanem feldúltabbá teszi,
2. a behódolás az emberi személyt demoralizálja,
3. a behódolás az embert az embertől eltávolítja,
4. a behódolás nem az értékeket növeli, hanem azt, ami elvetendő.
Ez az, amit a direkt morál a legtisztábban lát: „a behódolás az embert eredeti alakjából kivetkőzteti és az élet végeredményét kompromittálja”. A behódolásnak ezt soha senki sem bocsáthatja meg. A behódolásból sohasem lesz és nem lehet nagyság. Ez a par excellence antitragikus, vagyis ez a botrányos egzisztencia."
Kattints ide a link megtekintéséhez
Inconnue
Férfi
2017. 06. 08. 17:25:44
Módosítva: 2017. 06. 08. 17:25:44
#link
120 éve született korunk és minden idők egyik legnagyobb magyar és európai gondolkodója, írásművésze, az életében B-listázott, halála után 20 évvel Kossuth-díjazott Hamvas Béla. Életműkiadása jelenleg a 29. kötetnél tart.
"Így kapom az életet a maga tisztaságában. Ennél többre nem viheti senki."
(A magyar Hüperion, 5. levél)
Frissítés - kattints ide a hozzászólások frissítéséhez!